Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου 2011

Σφίγγει γερά το ζωνάρι ο Έλληνας


Σφίγγει γερά το ζωνάρι του ο Έλληνας, καθώς σύμφωνα με τα ευρήματα της παγκόσμιας έρευνας της Nielsen για την καταναλωτική εμπιστοσύνη το τέταρτο τρίμηνο του 2010, εννέα στους δέκα  Έλληνες έχουν προχωρήσει σε περικοπές εξόδων, ενώ από τα πρώτα έξοδα που ψαλιδίζονται είναι για διασκέδαση (80%) και για αγορά νέων ρούχων (80%). Οι κυβερνώντες, μας ζητούν να ανοίξουμε και άλλες τρύπες στο ζωνάρι, με τις νέες ανατιμήσεις που μας επέβαλαν στο ηλεκτρικό ρεύμα, στα εισιτήρια, στα διόδια, στα τρόφιμα και τα άλλα καταναλωτικά αγαθά. Όμως δεν πάει άλλο, ο κόσμος δεν αντέχει, τα όρια αντοχής του ξεπεράστηκαν προ πολλού.

Σύμφωνα με την έρευνα της Nielsen, ποσοστό 81% των Ελλήνων έχει μειώσει τις δαπάνες για ένδυση και υπόδηση, 80% δαπανά λιγότερα για διασκέδαση εκτός σπιτιού και 64% έχει στραφεί σε φθηνότερα προϊόντα, ώστε να καταφέρει να ισορροπήσει τη μείωση της αγοραστικής δύναμής του.
Το τέταρτο τρίμηνο του 2010 ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στην Ελλάδα κατέγραψε βουτιά εννέα μονάδων και έπεσε για πρώτη φορά στις 48 μονάδες, οδηγώντας τη χώρα στις τελευταίες τρεις θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης. Χαμηλότερα βρίσκονται μόνο η Πορτογαλία και η Κροατία με 45 μονάδες. Σημειωτέον, στη Θεσσαλονίκη ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ήταν δύο μονάδες χαμηλότερα από τον εθνικό τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Δεν περισσεύει ούτε ένα ευρώ
Ένας στους τέσσερις  Έλληνες (25% έναντι 20% στο σύνολο της Ευρώπης) δηλώνει ότι στο τέλος του μήνα δεν περισσεύει ούτε ευρώ, ενώ το 34% όσων καταφέρνουν να βάλουν κάτι στην άκρη ξεπληρώνει δάνεια, πιστωτικές κάρτες και χρέη, όταν το μέσο ευρωπαϊκό ποσοστό βρίσκεται στο 26%.
Την ίδια και χειρότερη εικόνα είχε καταγράψει και το "Βαρόμετρο Σεπτεμβρίου 2010" της Palmos Analysis για λογαριασμό του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), σε δείγμα 800 επιχειρήσεων και 700 πολιτών.  Όπως είχε προκύψει από την έρευνα, ποσοστό 47% των ερωτηθέντων απάντησε ότι ζει είτε από το "κομπόδεμα" είτε καταφεύγοντας στον δανεισμό, καθώς τα έσοδα δεν φτάνουν για να καλύψουν τις ανάγκες.

Ανασφάλεια
Σύμφωνα με τις απαντήσεις του δείγματος στην έρευνα της Nielsen, η πλειοψηφία των Ελλήνων διακατέχεται από απαισιοδοξία και ανασφάλεια. Συγκεκριμένα, το 83% των ερωτηθέντων δεν θεωρεί πως η χώρα θα καταφέρει να βγει από την ύφεση μέσα το 2011. Η οικονομική κατάσταση της χώρας παραμένει η μεγαλύτερη ανησυχία των Ελλήνων με ποσοστό 40%, που είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη. Η εργασιακή ανασφάλεια προκαλεί σε επίσης πολύ υψηλό ποσοστό ανησυχία (36%), αποτυπώνοντας τους προβληματισμούς που έχει προκαλέσει η αυξημένη ανεργία, που έφτασε το 12,4% στο τρίτο τρίμηνο του 2010.
·         Οι περικοπές
·         9 στους 10 Έλληνες κάνουν γενικές περικοπές εξόδων. Το ποσοστό στην Ευρώπη είναι 6 στους 10
·         Το 64% έχει στραφεί σε φθηνότερα προϊόντα
·         Το 81% μείωσε τις δαπάνες για αγορά νέων ρούχων
·         Το 80% μείωσε τις δαπάνες για διασκέδαση εκτός σπιτιού
·         Το 25% δεν περισσεύει ούτε ευρώ στο τέλος του μήνα
·         Το κλίμα
·         Ένας στους τρεις νιώθει εργασιακή ανασφάλεια
·         Το 83% δεν θεωρεί πως η χώρα θα βγει από την ύφεση το 2011
·         Το 40% δηλώνει ότι η μεγαλύτερη ανησυχία του είναι η οικονομία της χώρας
Οι ουρές των ανέργων αυξάνουν
 «Μία σαλάτα και δύο πιατέλες στα τέσσερα»
Όπως περιγράφει, μιλώντας στην εφημερίδα «Μακεδονία» η πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστίασης - Διασκέδασης Νίκη Κωνσταντίνου, "κάποτε τα πιάτα γέμιζαν όλο το τραπέζι και χρησιμοποιούσαμε και βοηθητικό. Σήμερα παραγγέλνουν μια σαλάτα και δυο πιατέλες στα τέσσερα", λέει. "Εγώ θα έλεγα ότι δέκα στους δέκα έχουν κόψει τις αγορές", παρατηρεί ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κεντρικής-Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Κώστας Ρέχας. Σύμφωνα με τον ίδιο, το τελευταίο τρίμηνο του 2010 ο τζίρος στα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και ειδών δώρων μειώθηκε κατά 40%-50%, παρά τις προσφορές και τις προεκπτώσεις, ενώ μετά το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου τα μαγαζιά άδειασαν από πελάτες. "Δεν ξέρω τι μας επιφυλάσσει ο Φεβρουάριος, Φοβάμαι ότι έρχονται λουκέτα".

Κατηφείς και μαζεμένοι
"Η ανασφάλεια για το μέλλον αποτυπώνεται στα πρόσωπα των πελατών μας. Οι περισσότεροι είναι κατηφείς, ψάχνουν πολύ περισσότερο πριν προχωρήσουν σε αγορά και αγοράζουν με φειδώ ακόμη και αν έχουν χρήματα", παρατηρεί ο κ. Ρέχας. "Κάποτε οι άνθρωποι διασκέδαζαν. Σήμερα το μόνιμο θέμα συζήτησης στα καφέ και τα εστιατόρια είναι η κρίση, οι περικοπές στα οικονομικά, η ανασφάλεια για το μέλλον. Βλέπουμε μια διάχυτη μιζέρια. Με ένα ποτό βγάζουν όλο το βράδυ" σημειώνει από την πλευρά της η κ. Κωνσταντίνου. Ο τζίρος στα καταστήματα εστίασης και διασκέδασης μειώθηκε κατά 40% το 2010 σε σύγκριση με το 2009 και τα πράγματα αναμένεται να δυσκολέψουν. "Με ένα διάλειμμα μεταξύ Μαΐου και Σεπτεμβρίου, που θα φτιάξει ο καιρός και ο κόσμος θα μπορεί να καπνίζει ελεύθερα, από το ερχόμενο φθινόπωρο φοβάμαι ότι δεν θα μιλάμε πια για διασκέδαση".
Διασκέδαση και ταξίδια δεν υπάρχουν πια στο λεξιλόγιο των περισσότερων καταναλωτών, ενώ οι περιστολές αγγίζουν ακόμη και βασικές βιοτικές ανάγκες, σύμφωνα με την εκτίμηση της γραμματέα της καταναλωτικής οργάνωσης ΕΚΠΟΙΖΩ Παναγιώτας Καλαποθαράκου. "Το καλάθι στο σουπερμάρκετ περιέχει λιγότερα προϊόντα σε σχέση με το παρελθόν και βλέπουμε αύξηση στην κατανάλωση μη επώνυμων προϊόντων. Σε πολλές περιπτώσεις οι καταναλωτές δεν έχουν να αγοράσουν πετρέλαιο ή κάνουν διακανονισμούς για τους λογαριασμούς ΔΕΗ, ΟΤΕ και νερού", λέει και συμπληρώνει ότι ο αριθμός των υπερχρεωμένων νοικοκυριών αυξάνεται επικίνδυνα, γεγονός που "απειλεί την κοινωνική συνοχή".

Σε αντίστροφη πορεία αγοραστική δύναμη και τιμάριθμος
"Η πραγματική αγοραστική δύναμη των καταναλωτών μειώνεται με πολύ μεγαλύτερο ρυθμό από τον ρυθμό που αυξάνεται ο τιμάριθμος. Ο λόγος είναι ότι εξακολουθούν να σημειώνονται σημαντικές αυξήσεις σε βασικά είδη και υπηρεσίες ευρείας κατανάλωσης", τονίζει ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Πελοπίδας Καλλίρης. Σύμφωνα με την έκθεση του ΟΕΕ, αρνητικές είναι οι προβλέψεις των πολιτών για την πορεία της ελληνικής οικονομίας το 2011 ο δείκτης προσδοκώμενης οικονομικής κατάστασης της χώρας τους προσεχείς 12 μήνες διαμορφώθηκε στο 23,4 το τέταρτο τρίμηνο του 2010, μειούμενος κατά 13% μέσα σε μόλις ένα τρίμηνο. "Η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στην οικονομία και η ψυχολογία τους έχουν σημαντική επίπτωση, αφού καθορίζουν την πορεία των δαπανών στην πραγματική οικονομία. Γίνεται αντιληπτό από τη συνολική εξέταση των δεικτών ότι οι καταναλωτές θα περιορίσουν σημαντικά τις δαπάνες τους και, ως εκ τούτου, δεν μπορούμε να προσδοκούμε βελτίωση στην κατανάλωση τους επόμενους μήνες".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου