Οι βασιλείς και οι βασίλισσες των αρχαίων µακεδονικών Αιγών αποκαλύπτουν τα µυστικά τους
Πάτρωνες των τεχνών, εξαίρετοι τεχνίτες του χρυσού και του αργύρου αλλά και επινοητές τεχνικών γιατην κατασκευή κτιρίων µεγάλων διαστάσεων. Είναι η νέα εκτίµηση για το βασίλειο της Μακεδονίας, σύµφωνα µε την έκθεση που εγκαινιάστηκε την Τετάρτη 6 Απριλίου στην Οξφόρδη, στο Μουσείο Ασµόλιαν, «Από τον Ηρακλή στον Μέγα Αλέξανδρο: Θησαυροί από τη βασιλική πρωτεύουσα της Μακεδονίας, ένα ελληνιστικό βασίλειο την εποχή της ∆ηµοκρατίας».
Πρόκειται για µια µεγάλη αρχαιολογική έκθεση που φέρνει στη δηµοσιότητα για πρώτη φορά εκτός Ελλάδος 480 ευρήµατα (από τα 500 εκθέµατα), που προέρχονται από τις ανασκαφές της 17ης Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων στους βασιλικούς τάφους και το παλάτι των Αιγών, την αρχαία πρωτεύουσα της Μακεδονίας. Ο τάφος του Φιλίππου Β΄ |
Τα ευρήµατα συνδέονται µε κεντρικές φυσιογνωµίες της αυλής των Τηµενιδών. Σκοπός είναι να καταδείξουν τη συνέχεια του αρχαίου βασιλείου της Μακεδονίας, από τον Οµηρο έως τους Ελληνιστικούς χρόνους. Επίσης, να φωτίσουν τη σηµασία των γυναικών στο αρχαίο µακεδονικό βασίλειο, χάρη στα χρυσά κοσµήµατα και τα µπρούντζινα αντικείµενα (σύµβολα εξουσίας) των γυναικείων βασιλικών τάφων, χρονολογηµένα µεταξύ 1000 έως 300 π.Χ.
«Η πλειονότητα των εκθεµάτων προέρχεται από τους τάφους των βασιλισσών και υπογραµµίζουν πόσο ισχυρές ήταν αυτές οι γυναίκες ως πρωθιέρειες αλλά και ως φύλακες του βασιλικού αίµατος», είπε η προϊσταµένη της 17ης Εφορείας Αγγελική Κοτταρίδη.
«Το κλειδί στην ιστορία του Μεγάλου Αλεξάνδρου βρίσκεται στη Μακεδονία. Και φυσικά όχι στο Χόλιγουντ», είπε ο Ρόµπιν Λέιν Φοξ, επικεφαλής των µελετών για τον Μεγάλο Αλέξανδρο στο Πανεπιστήµιο της Οξφόρδης. Ηταν επίσης ο επιστηµονικός σύµβουλος στην ταινία του Ολιβερ Στόουν «Μέγας Αλέξανδρος», συχνά µάλιστα βουρκωµένος από τη συγκίνηση που του προκαλούσαν οι χρυσοστόλιστες βασίλισσες, τα σπαθιά των Τηµενιδών, τα αργυρά σκεύη από τους τάφους του Φιλίππου Β’ και του εγγονού του Αλεξάνδρου ∆’ (γιος του Μεγάλου Αλεξάνδρου από τη Ρωξάνη ο οποίος πέθανε σε ηλικία 13 ετών).
Μέχρι σήµερα νοµίζαµε ότι το βασίλειο της Μακεδονίας ήταν κατ’ εξοχήν κόσµος πολεµιστών. Ωστόσο, αυτά τα νέα ευρήµατα από τις ανασκαφές του 2008 αφηγούνται πως η ζωή στο παλάτι του Φιλίππου Β’ ήταν εµπλουτισµένη µε εκδηλώσεις τεχνών.
«Η πλειονότητα των εκθεµάτων προέρχεται από τους τάφους των βασιλισσών και υπογραµµίζουν πόσο ισχυρές ήταν αυτές οι γυναίκες ως πρωθιέρειες αλλά και ως φύλακες του βασιλικού αίµατος», είπε η προϊσταµένη της 17ης Εφορείας Αγγελική Κοτταρίδη.
«Το κλειδί στην ιστορία του Μεγάλου Αλεξάνδρου βρίσκεται στη Μακεδονία. Και φυσικά όχι στο Χόλιγουντ», είπε ο Ρόµπιν Λέιν Φοξ, επικεφαλής των µελετών για τον Μεγάλο Αλέξανδρο στο Πανεπιστήµιο της Οξφόρδης. Ηταν επίσης ο επιστηµονικός σύµβουλος στην ταινία του Ολιβερ Στόουν «Μέγας Αλέξανδρος», συχνά µάλιστα βουρκωµένος από τη συγκίνηση που του προκαλούσαν οι χρυσοστόλιστες βασίλισσες, τα σπαθιά των Τηµενιδών, τα αργυρά σκεύη από τους τάφους του Φιλίππου Β’ και του εγγονού του Αλεξάνδρου ∆’ (γιος του Μεγάλου Αλεξάνδρου από τη Ρωξάνη ο οποίος πέθανε σε ηλικία 13 ετών).
Μέχρι σήµερα νοµίζαµε ότι το βασίλειο της Μακεδονίας ήταν κατ’ εξοχήν κόσµος πολεµιστών. Ωστόσο, αυτά τα νέα ευρήµατα από τις ανασκαφές του 2008 αφηγούνται πως η ζωή στο παλάτι του Φιλίππου Β’ ήταν εµπλουτισµένη µε εκδηλώσεις τεχνών.
Το τρίτο µέρος της έκθεσης «Από τον Ηρακλή στον Μέγα Αλέξανδρο» µε τα κεραµικά αγγεία και τα αργυρά σκεύη από το παλάτι του Φιλίππου Β’ φωτίζει την εξέλιξη του συµποσίου ως κοινωνικού και πολιτικού φαινοµένου,ενώ η σειρά των κεφαλών από τερακότα – κατά τον Ρόµπιν Λέιν Φοξ – πιθανόν να απεικονίζει δαιµονικές µορφές. «Ισως µάλιστα να πρόκειται για ταπρώτα πορτρέτα του κόσµου, καθώς είναι µοναδική η ακρίβεια στις λεπτοµέρειες των χαρακτηριστικών στα πρόσωπά τους».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου