Η οργή, που εκφράζουν οι πολίτες κατά των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, πρέπει να ξυπνήσει από το βαθύ λήθαργο όλους: Όχι μόνο τους καναλάρχες και τους ιδιοκτήτες των εφημερίδων και των ραδιοφωνικών σταθμών, αλλά πρωτίστως τις δημοσιογραφικές οργανώσεις. Δεδομένου ότι, όπως έδειξαν και τα αποτελέσματα της δημοσκόπησης της GPO που παρουσιάστηκαν τη Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2011 στην εκπομπή «Ανατροπή» του Mega, οι πολίτες εκφράζουν τον θυμό τους πρωτίστως για τα ΜΜΕ (39%) και στη συνέχεια για το πολιτικό σύστημα συνολικά (36,9%) και τα συνδικάτα (35,6%). Κι αυτό γιατί; Διότι θεωρούν τα ΜΜΕ συνυπεύθυνα στη συγκάλυψη των σκανδάλων και στην απόκρυψη της καταστροφικής ολισθηρής πορείας την οποία ακολουθούσε η χώρα, με συνέπεια να φτάσουμε στη σημερινή κατάντια.
Η αγανάκτηση όμως αυτή κατά των ΜΜΕ, δεν είναι σημερινό μόνο φαινόμενο. Καθώς ανάλογη έρευνα που είχε πραγματοποιηθεί πριν από ένα ακριβώς χρόνο και συγκεκριμένα τον μήνα Φεβρουάριο του 2010 από την εταιρεία Τothepoint για λογαριασμό της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ», έδειχε σε πανελλαδικό δείγμα ότι οι Έλληνες σε συντριπτικό ποσοστό 95,9% (!), έχουν την άποψη πως τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης παίζουν καθοριστικό ρόλο για τις πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι οι πολίτες αμφισβητούν έντονα την αξιοπιστία των Μέσων Ενημέρωσης.
Κι όλα αυτά τη στιγμή που τα ΜΜΕ στην Ελλάδα διανύουν την πιο δύσκολη περίοδο, καθώς βλέπουν πλέον τα έσοδά τους να συρρικνώνονται δραματικά. Η βαθιά οικονομική ύφεση, η κρίση αξιοπιστίας του Τύπο και το Διαδίκτυο αποσαθρώνουν τα παραδοσιακά συγκροτήματα, που μοιάζουν να μη μπορούν να βρουν τη θέση τους στο νέο περιβάλλον.
Είναι αναμφισβήτητο το γεγονός ότι τα παραδοσιακά ΜΜΕ, που σχεδόν επινόησαν τη διαπλοκή της οικονομικής με την πολιτική εξουσία, έχουν τεράστια ευθύνη για τη συνολική χρεοκοπία της ελληνικής κοινωνίας. Όμως στο χορό της διαπλοκής, που έστησαν κάποιοι εκδότες, μπήκαν ακόμη πιο άγρια τα ραδιοτηλεοπτικά ΜΜΕ. Με συνέπεια να φτάσουμε στο έσχατο σημείο αναξιοπιστίας, καθώς οι περισσότεροι τηλεοπτικοί σταθμοί κατά πρώτο λόγο και αρκετοί «ενημερωτικοί» ραδιοσταθμοί δευτερευόντως, έχουν μετατραπεί όχι σε μέσα ενημέρωσης των πολιτών, αλλά σε όργανα προπαγάνδισης κομματικών θέσεων και επιχειρηματικών συμφερόντων.
Κι όλα αυτά τη στιγμή που τα ΜΜΕ στην Ελλάδα διανύουν την πιο δύσκολη περίοδο, καθώς βλέπουν πλέον τα έσοδά τους να συρρικνώνονται δραματικά. Η βαθιά οικονομική ύφεση, η κρίση αξιοπιστίας του Τύπο και το Διαδίκτυο αποσαθρώνουν τα παραδοσιακά συγκροτήματα, που μοιάζουν να μη μπορούν να βρουν τη θέση τους στο νέο περιβάλλον.
Είναι αναμφισβήτητο το γεγονός ότι τα παραδοσιακά ΜΜΕ, που σχεδόν επινόησαν τη διαπλοκή της οικονομικής με την πολιτική εξουσία, έχουν τεράστια ευθύνη για τη συνολική χρεοκοπία της ελληνικής κοινωνίας. Όμως στο χορό της διαπλοκής, που έστησαν κάποιοι εκδότες, μπήκαν ακόμη πιο άγρια τα ραδιοτηλεοπτικά ΜΜΕ. Με συνέπεια να φτάσουμε στο έσχατο σημείο αναξιοπιστίας, καθώς οι περισσότεροι τηλεοπτικοί σταθμοί κατά πρώτο λόγο και αρκετοί «ενημερωτικοί» ραδιοσταθμοί δευτερευόντως, έχουν μετατραπεί όχι σε μέσα ενημέρωσης των πολιτών, αλλά σε όργανα προπαγάνδισης κομματικών θέσεων και επιχειρηματικών συμφερόντων.
Είναι προφητικό, ένα άρθρο που πριν από ένα χρόνο είχε δημοσιεύσει στην εφημερίδα «Καθημερινή» ο Πάσχος Μανδραβέλης, σημειώνοντας ότι η κατάσταση που επικρατεί στα ΜΜΕ δείχνει «έναν χώρο να παραπατά, σαν ζαλισμένο κοτόπουλο» και πως δεν υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση αντιμετώπισης των συμπτωμάτων, επισημαίνοντας μία τραγική ειρωνεία: ένας χώρος που έχει άποψη επί παντός, δεν έχει άποψη για τα του οίκου του. Τόνιζε δε ότι, τώρα που ο «μεγάλος μπαμπάς» της ελληνικής κοινωνίας χρεοκόπησε, χρεοκοπούν μαζί και όλα τα παραπαίδια του και πως για πρώτη φορά «τα ΜΜΕ γίνονται πραγματικός καθρέφτης της ελληνικής κοινωνίας».
Δυστυχώς, οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των δημοσιογράφων, οι Ενώσεις Συντακτών, παρότι έβλεπαν να έρχεται η θύελλα, δεν αντέδρασαν έγκαιρα, δεν πήραν τα μέτρα που έπρεπε εναντίον εκείνων που δυσφημούν τον κλάδο και τον υποβαθμίζουν με τα καμώματά τους. Όμως, υπάρχει ακόμη καιρός. Έστω στο παρά ένα, μπορούν τα ΜΜΕ να αποκτήσουν κάτι από τη χαμένη αξιοπιστία τους. Βούληση χρειάζεται. Από όλους μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου