Η οικονομική κρίση και κυρίως η προοπτική μεγαλύτερης ύφεσης, έχει μετατρέψει το Διαδίκτυο στα μάτια πολλών σε εικονική Γη της Επαγγελίας. Μια περιοχή όπου όλα είναι δυνατά, οι προοπτικές ανεξάντλητες, η επιτυχία βέβαιη και η ζωή πιο όμορφη. Με την αγορά εργασίας εδώ και καιρό «στο κόκκινο» και τις προσλήψεις σχεδόν «παγωμένες», η ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας online φαντάζει σε πολλούς μονόδρομος.
Προφανώς, υπάρχει βάση σε όλα αυτά και μάλιστα ισχυρή. Πρόσφατη έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου κατέγραψε αύξηση της τάξης του 75% των ηλεκτρονικών αγορών στην Ελλάδα το 2010 σε σχέση με το 2009. Για την ακρίβεια, οι ερευνητές χαρακτήρισαν ώριμη την ελληνική e-αγορά, με δεδομένο ότι 51% των καταναλωτών αγόρασαν online πάνω από 5 φορές το πρώτο εξάμηνο του 2010 και ότι ο ετήσιος μέσος όρος αξίας αγορών ανά online καταναλωτή κυμαίνεται στα 1.500 ευρώ. Επιχειρήθηκε, μάλιστα, η εκτίμηση ότι η συνολική αξία των ηλεκτρονικών αγορών από Έλληνες καταναλωτές έφτασε το 2010 στο ποσό των 1,4 δισ. ευρώ (από τα 0,8 δισ. ευρώ που ήταν το 2009). Τα είδη που προσελκύουν το ενδιαφέρον των online καταναλωτών είναι: hardware / software (63%), ηλεκτρονικά είδη (50%), εισιτήρια ταξιδιών (42%), κρατήσεις ξενοδοχείων (32%), βιβλία (32%), αλλά και είδη σπιτιού και ηλεκτρικές συσκευές (26%), ένδυση και υπόδηση (21%), καλλυντικά (10%). Αλλη έρευνα, ωστόσο, αυτή τη φορά από τη Focus Bari, προβλέπει ραγδαίες αλλαγές εντός του έτους. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο αριθμός των Ελλήνων e-shopers πρόκειται να εκτιναχθεί ώς το τέλος του 2011 στο ιλιγγιώδες 1,5 εκατομμύριο, ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου να ανέλθει στα 3 δισ. ευρώ, ενώ οι ηλεκτρονικές αγορές να επεκταθούν σχεδόν σε όλο το φάσμα του λιανεμπορίου. Καθόλου άσχημα νέα για όσους ενδιαφέρονται να βουτήξουν στα άγνωστα νερά του e-επιχειρείν.
Το μεγαλύτερο θέλγητρο, πάντως, ενός ηλεκτρονικού καταστήματος ή επιχείρησης είναι το πολύ χαμηλό κόστος έναντι ενός συμβατικού. Με δεδομένο ότι η έδρα μπορεί να είναι η οικία του επιχειρηματία, απαλείφεται το κόστος του ενοικίου, αλλά και όλα τα συμπαρομαρτούντα, από εξωτερικές επιγραφές και κόστος ηλεκτρικού μέχρι τη γραμματειακή υποστήριξη. Το τσιμπημένο αρχικό κεφάλαιο, άλλωστε, δηλώνεται ως το βασικότερο πρόσκομμα για την ανάπτυξη μιας νέας επιχείρησης. Οχι πια! Στο Iντερνετ (πού αλλού;) μπορεί κανείς να αλιεύσει αγγελίες για κατασκευή e-shop με αρχικό κόστος που δεν ξεπερνάει τα 500 ευρώ (φυσικά, ανάλογα με τις απαιτήσεις μπορεί να φτάσει και τα 15.000 ευρώ). Ακόμη ευκολότερα είναι τα πράγματα για όσους ήδη διαθέτουν κατάστημα ή επιχείρηση και θέλουν να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους στον χώρο του Διαδικτύου. Σήμερα «τρέχουν» δύο κρατικές ενισχύσεις (digi-content και digi-retail), οι οποίες απευθύνονται σε περισσότερες από 200.000 ελληνικές επιχειρήσεις και για πρώτη φορά ανεξαρτήτως μεγέθους, προσωπικού ή κύκλου εργασιών (από τις πολύ μικρές, με μηδέν εργαζομένους, μέχρι πολύ μεγάλες). Επιπροσθέτως, προβλέπουν επενδύσεις με σημαντικά αυξημένους προϋπολογισμούς ώστε να καλύψουν τις πραγματικές ανάγκες των επιχειρήσεων, ενώ προβλέπουν αυξημένα ποσοστά επιχορήγησης των επενδύσεων που φθάνουν έως και 60% για τις μικρότερες επιχειρήσεις. Οι ειδικοί, ωστόσο, προειδοποιούν: μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Η λειτουργία ενός καταστήματος online απαιτεί ίσως και περισσότερο προσωπικό μεράκι απ’ ό, τι το «συμβατικό» του ξαδερφάκι. Το επίπεδο των υπηρεσιών, οι έξυπνες προωθητικές ενέργειες, η ευγένεια και η αξιοπιστία θα εξασφαλίσουν την πελατεία, η οποία, όμως, λόγω της απουσίας προσωπικής επαφής, δεν θα δυσκολευθεί να εγκαταλείψει την επιχείρηση χωρίς να κοιτάξει πίσω.
Προφανώς, υπάρχει βάση σε όλα αυτά και μάλιστα ισχυρή. Πρόσφατη έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου κατέγραψε αύξηση της τάξης του 75% των ηλεκτρονικών αγορών στην Ελλάδα το 2010 σε σχέση με το 2009. Για την ακρίβεια, οι ερευνητές χαρακτήρισαν ώριμη την ελληνική e-αγορά, με δεδομένο ότι 51% των καταναλωτών αγόρασαν online πάνω από 5 φορές το πρώτο εξάμηνο του 2010 και ότι ο ετήσιος μέσος όρος αξίας αγορών ανά online καταναλωτή κυμαίνεται στα 1.500 ευρώ. Επιχειρήθηκε, μάλιστα, η εκτίμηση ότι η συνολική αξία των ηλεκτρονικών αγορών από Έλληνες καταναλωτές έφτασε το 2010 στο ποσό των 1,4 δισ. ευρώ (από τα 0,8 δισ. ευρώ που ήταν το 2009). Τα είδη που προσελκύουν το ενδιαφέρον των online καταναλωτών είναι: hardware / software (63%), ηλεκτρονικά είδη (50%), εισιτήρια ταξιδιών (42%), κρατήσεις ξενοδοχείων (32%), βιβλία (32%), αλλά και είδη σπιτιού και ηλεκτρικές συσκευές (26%), ένδυση και υπόδηση (21%), καλλυντικά (10%). Αλλη έρευνα, ωστόσο, αυτή τη φορά από τη Focus Bari, προβλέπει ραγδαίες αλλαγές εντός του έτους. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο αριθμός των Ελλήνων e-shopers πρόκειται να εκτιναχθεί ώς το τέλος του 2011 στο ιλιγγιώδες 1,5 εκατομμύριο, ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου να ανέλθει στα 3 δισ. ευρώ, ενώ οι ηλεκτρονικές αγορές να επεκταθούν σχεδόν σε όλο το φάσμα του λιανεμπορίου. Καθόλου άσχημα νέα για όσους ενδιαφέρονται να βουτήξουν στα άγνωστα νερά του e-επιχειρείν.
Το μεγαλύτερο θέλγητρο, πάντως, ενός ηλεκτρονικού καταστήματος ή επιχείρησης είναι το πολύ χαμηλό κόστος έναντι ενός συμβατικού. Με δεδομένο ότι η έδρα μπορεί να είναι η οικία του επιχειρηματία, απαλείφεται το κόστος του ενοικίου, αλλά και όλα τα συμπαρομαρτούντα, από εξωτερικές επιγραφές και κόστος ηλεκτρικού μέχρι τη γραμματειακή υποστήριξη. Το τσιμπημένο αρχικό κεφάλαιο, άλλωστε, δηλώνεται ως το βασικότερο πρόσκομμα για την ανάπτυξη μιας νέας επιχείρησης. Οχι πια! Στο Iντερνετ (πού αλλού;) μπορεί κανείς να αλιεύσει αγγελίες για κατασκευή e-shop με αρχικό κόστος που δεν ξεπερνάει τα 500 ευρώ (φυσικά, ανάλογα με τις απαιτήσεις μπορεί να φτάσει και τα 15.000 ευρώ). Ακόμη ευκολότερα είναι τα πράγματα για όσους ήδη διαθέτουν κατάστημα ή επιχείρηση και θέλουν να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους στον χώρο του Διαδικτύου. Σήμερα «τρέχουν» δύο κρατικές ενισχύσεις (digi-content και digi-retail), οι οποίες απευθύνονται σε περισσότερες από 200.000 ελληνικές επιχειρήσεις και για πρώτη φορά ανεξαρτήτως μεγέθους, προσωπικού ή κύκλου εργασιών (από τις πολύ μικρές, με μηδέν εργαζομένους, μέχρι πολύ μεγάλες). Επιπροσθέτως, προβλέπουν επενδύσεις με σημαντικά αυξημένους προϋπολογισμούς ώστε να καλύψουν τις πραγματικές ανάγκες των επιχειρήσεων, ενώ προβλέπουν αυξημένα ποσοστά επιχορήγησης των επενδύσεων που φθάνουν έως και 60% για τις μικρότερες επιχειρήσεις. Οι ειδικοί, ωστόσο, προειδοποιούν: μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Η λειτουργία ενός καταστήματος online απαιτεί ίσως και περισσότερο προσωπικό μεράκι απ’ ό, τι το «συμβατικό» του ξαδερφάκι. Το επίπεδο των υπηρεσιών, οι έξυπνες προωθητικές ενέργειες, η ευγένεια και η αξιοπιστία θα εξασφαλίσουν την πελατεία, η οποία, όμως, λόγω της απουσίας προσωπικής επαφής, δεν θα δυσκολευθεί να εγκαταλείψει την επιχείρηση χωρίς να κοιτάξει πίσω.
(πηγή: Καθημερινή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου