Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011

Μπορεί να διαλυθεί η ομίχλη πάνω από το αεροδρόμιο "Μακεδονία"


Η ομίχλη που καλύπτει το αεροδρόμιο “Μακεδονία” και στοιχίζει την ακύρωση τουλάχιστον 30 πτήσεων τον χρόνο και την πολύωρη ταλαιπωρία χιλιάδων επιβατών θα μπορούσε ίσως να αποφευχθεί αν δίνονταν κονδύλια στους επιστήμονες, ώστε να μπορέσουν να τη διαλύσουν.
Όπως αναφέρεται σε ρεπορτάζ της Στελίνας Μαργαριτίδου στην εφημερίδα "Μακεδονία", ο καθηγητής Μετεωρολογίας - Κλιματολογίας Θ. Καρακώστας, έχει ερευνήσει το φαινόμενο της ομίχλης στο αεροδρόμιο “Μακεδονία” και ισχυρίζεται ότι "η ομίχλη του χειμώνα, η λεγόμενη ψυχρή, μπορεί κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις να διαλυθεί"!
Η πρόταση για τη μελέτη του φαινομένου της ομίχλης από την ερευνητική ομάδα του Θ. Καρακώστα είναι παλιά, αλλά μέχρι σήμερα δεν υποστηρίχθηκε οικονομικά από κανέναν φορέα. Το 2008 η συγκεκριμένη πρόταση ήταν μία από τις 10 σε πανελλαδικό επίπεδο που χρηματοδοτήθηκαν από το Ίδρυμα Ερευνών Λάτση, ωστόσο δυστυχώς δεν υπήρξε συνέχεια.
Οι ερευνητές μελέτησαν τη φύση του φαινομένου, που θεωρείται τοπικό, και σε δεύτερη φάση, αν το πρόγραμμα συνεχιζόταν, θα εξετάζονταν οι δυνατότητες εξάλειψής του. "Υπάρχουν πολύ σοβαρές ενδείξεις για τη διάλυση του φαινομένου τον χειμώνα. Ωστόσο η κατάσταση είναι πιο πολύπλοκη για τους μήνες του φθινοπώρου και της άνοιξης, αλλά πιθανόν με αλατούχες ενώσεις να μπορούσαμε να διαλύσουμε και αυτόν τον τύπο ομίχλης", εξηγεί ο κ. Καρακώστας.
Οικονομικές επιπτώσεις
Το πρόβλημα της ομίχλης που πολύ συχνά καλύπτει την περιοχή της Θεσσαλονίκης έχει πολλές, κυρίως οικονομικές, διαστάσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει επεξεργαστεί ο καθηγητής Μετεωρολογίας του ΑΠΘ κ. Καρακώστας, η ομίχλη καλύπτει την πόλη κατά μέσο όρο 100 ώρες τον χρόνο. Ο αριθμός των επεισοδίων ομίχλης κατ' έτος για μια περίοδο 34 χρόνων, από το 1971 έως το 2004, είναι 17 ή 18 τον χρόνο.
Το 1979 καταγράφηκε στην πόλη μας ο μεγαλύτερος αριθμός ημερών με ομίχλη (29), ενώ το 1975 ο μικρότερος (μόλις 5). Την περίοδο 1982-2005 ματαιώθηκαν, λόγω ομίχλης, συνολικά 628 πτήσεις, ενώ το 2000 οι ώρες καθυστέρησης πτήσεων έφτασαν συνολικά τις 424. Οι ώρες αυτές αντιστοιχούν σε περίπου τρεις ώρες καθυστέρησης ημερησίως κατά τη χειμερινή περίοδο, με τις ανάλογες οικονομικές επιπτώσεις στο επιβατικό κοινό, στη διακίνηση προϊόντων και γενικά στην ομαλή λειτουργία του αεροδρομίου. Τα παραπάνω στοιχεία που έχει επεξεργαστεί ο κ. Θεόδωρος Καρακώστας αφορούν την περίοδο 1999-2005. 
 Τοπικό φαινόμενο
 Όπως προέκυψε από τα επιστημονικά συμπεράσματα, η γεωγραφική θέση του αεροδρομίου "Μακεδονία" ευνοεί τον σχηματισμό ομίχλης και το καθιστά επίκεντρό της. Η τοπογραφία, ο συνδυασμός της κοιλάδας του Ανθεμούντα με την αυξημένη υγρασία, ο κόλπος της Θεσσαλονίκης, που έχει πάντα θερμά νερά, και ο έξω Θερμαϊκός κόλπος, με ρεύματα αέρα από νοτιοανατολικά, ευνοούν τον σχηματισμό της ομίχλης. Το φαινόμενο είναι τοπικό και δεν παρατηρείται σε άλλες περιοχές της Ελλάδας. Η ομίχλη δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί εύκολα και δεν μπορεί να αραιωθεί με θερμαινόμενους διαδρόμους. Ακόμη και ειδικά ελικόπτερα με περιστρεφόμενα πλέγματα να πετούν πάνω από το αεροδρόμιο δεν μπορούν να καθαρίσουν την ομίχλη στο βαθμό που να προσγειώνονται με ασφάλεια τα αεροσκάφη. Το 75% των περιπτώσεων της ομίχλης δημιουργεί συνθήκες ορατότητας μικρότερης των τετρακοσίων μέτρων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου